Jak postawić sobie lokalnie kopię strony na WordPressie

Największą wartość jaką widzę w lokalnej kopii strony na WordPressie jest możliwość przeklikania się i przetestowania działania najważniejszych rzeczy po aktualizacji wtyczek, samego WordPressa albo motywu.

Drugim powodem dla którego warto sobie umieć taką stronę postawić jest np. testowanie jakichś nowych wtyczek. Niech Ci się nie wydaje, że przecież nic się nie stanie jak sobie zainstalujesz na produkcji i potestujesz tak, że klienci nie będą widzieć. Potem przecież odistalujesz i po płaczu. No z tym, że nie do końca, bo niektóre wtyczki zostawią Ci w bazie bałagan, o którym się filozofom nie śniło. Może on (ten bałagan) potencjalnie wydłużyć czas odpowiedzi bazy na jakieś zapytania (np. na wyświetlenie postów).

Pokażę Ci dzisiaj jak sobie w miarę szybko i bez jakichś mega zaawansowanych operacji, postawić sobie lokalnie, czyli na Twoim komputerze, Twoją stronę na WordPressie.

Oprogramowanie: LocalWP

Gdy pierwszy raz stawiałam kopię mojej strony lokalnie, użyłam XAMPPa. Było to pierwsze co udało mi się znaleźć w internecie. Jednak nie powiedziałabym, że to najwygodniejsze narzędzie na świecie. W moich kursach dla testerów oprogramowania użyłam go jako przykładu jak sobie postawić lokalnie aplikację do testów i członkowie moich kursów zgłaszali mi wiele problemów, np. z dostępnością portów. Nie jest to też najwygodniejsze narzędzie, a już na pewno nie jest dostosowane stricte do WordPressa.

Szukając alternatywy dla XAMPPa znalazłam proste i w ogóle też miłe dla oka narzędzie: LocalWP. Jak już sama nazwa wskazuje służy ono do postawienia sobie lokalnie strony na WordPressie. Czystą stronę stawia się w jakieś dwie minuty, ale to tylko dlatego, że musisz poczekać, a nie dlatego, że przez dwie minuty będziesz wyklikiwać konfigurację. Kopię istniejącej strony robi się nieco dłużej ale nadal jest to absolutnie w zasięgu nawet nietechnicznych osób.

LocalWP: instalacja i postawienie świeżego WordPressa

Najpierw pobierz oprogramowanie: LocalWP. Jest ono dostępne zarówno na Windowsa, Maca jak i na Linuxa. Następnie je zainstaluj i uruchom.

Zmiana domyślnego folderu

Gdy uruchomisz LocalWP najlepiej jeżeli od razu ustawisz sobie, gdzie te Twoje strony mają się znajdować na Twoim dysku. Na swoim laptopie mam trzy dyski, przy czym dysk C, na którym mam zainstalowanego Windowsa jest najmniejszy, a właśnie tam domyślnie będą się znajdowały pliki stron. Bardzo łatwo sobie w ten sposób zapchać dysk, więc jeżeli jesteś w podobnej sytuacji i chcesz przechowywać pliki stron w nie domyślnej lokalizacji, kliknij na hamburger w lewym górnym rogu (ikonka z trzema poziomymi kreskami) i wybierz stamtąd Preferences, a potem New Site Defaults. Tam w Sites Path możesz ustawić folder, w którym będą lądowały pliki Twoich stron.

Po uruchomieniu możesz dodać nową stronę klikając Create a new site.

Następnie zobaczysz dwie opcje do wyboru: „Create a new site” oraz „Create from a Blueprint”. Wybierz tą pierwszą opcję. Następnie wybierz nazwę dla swojej strony. Po rozwinięciu dodatkowych ustawień zobaczysz jaki będzie lokalny adres Twojej strony oraz gdzie znajdą się jej pliki.

W kolejnym kroku możesz wybrać albo ustawienia preferowane (domyślne) albo niestandardowe. Ja u siebie zostawię domyślne (preferred).

Teraz możemy ustawić nazwę użytkownika i hasło dla administratora. Jest tam też pole email, którego nie trzeba zmieniać. To co tam mamy to taka zaślepka, żebyśmy nie musieli wymyślać żadnego adresu email. Wszystkie maile i tak będą przechwytywane i będzie można je podejrzeć, więc niepotrzebny nam prawdziwy adres email. Ponadto, to ustawienie nie ma znaczenia, bo i tak zapełnimy bazę danymi z naszej strony produkcyjnej i tego użytkownika w niej nie będzie.

Teraz po kliknięciu Add Site musimy chwilę poczekać i zaakceptować też okno, które nam wyskoczy (w każdym razie na pewno na Windowsie). Gdy strona będzie gotowa zostaniemy o tym poinformowani i zobaczymy poniższy ekran.

Gdy klikniemy na przycisk Admin, zostaniemy przeniesieni na stronę logowania do WordPressa, natomiast View Site pokaże nam stronę główną naszej lokalnej strony.

Pod nazwą strony zobaczysz lokalizację plików. Gdy klikniesz na symbol > zobaczysz właśnie folder z plikami. Po przejściu na app>public zobaczysz wszystkie pliki czystego WordPressa.

Pliki ze strony produkcyjnej

Teraz potrzebujemy kopii plików ze strony produkcyjnej. Informacje o tym jak stworzyć kopię plików znajdziesz w tym wpisie.

Nas interesuje tylko folder wp-content. Musimy go teraz podmienić w naszej lokalnej stronie na WordPressie. Przejdź do folderu z plikami naszej strony (przejdziesz tam po kliknięciu w znak „>” pod nazwą strony w LocalWP). Następnie przejdź pod app>public. Usuń folder wp-content i wklej ten z bazy produkcyjnej.

Import bazy danych

Teraz potrzebujemy zapełnić bazę danych danymi produkcyjnymi. O tym jak stworzyć backup bazy danych również było tutaj. Pamiętaj, żeby pobrać backup bazy w postaci archiwum z rozszerzeniem .gz (czyli gzip). Takie pliki akceptuje Adminer, którego użyjemy do zaimportowania danych.

Przechodzimy do LocalWP do zakładki Database i klikamy Open Adminer (strona musi być uruchomiona, jeżeli nie jest kliknij najpierw Start Site). Otworzy się w przeglądarce okno do zarządzania naszą bazą danych.

Najpierw musimy usunąć wszystkie tabele. Kliknij po lewej na Zapytanie SQL.

Wklej w widoczne pole poniższe zapytanie. Jeżeli widzisz u siebie jeszcze jakąś tabelę, musisz dla niej dodać analogiczną linijkę.

Następnie kliknij przycisk Wykonaj i poczekaj aż wszystkie tabele zostaną usunięte.

Teraz musimy zaimportować dane produkcyjne. Kliknij na Import, następnie kliknij przycisk Wybierz pliki i przekaż tam stworzony wcześniej backup bazy danych (całe archiwum).

Gdy już mamy ten backup, musimy się dostać do pliku z rozszerzeniem .sql. Będzie on w archiwum, np. pliku .zip, w zależności od formatu w jakim pobrałeś backup.

Następnie kliknij przycisk Wykonaj i poczekaj aż baza się zaimportuje.

Przygotowanie bazy danych

Import bazy to nie wszystko, chociaż jesteśmy już bardzo blisko. Trzeba ją jeszcze przygotować, żeby działała pod naszym nowym lokalnym adresem.

Na początek sprawdź jaki jest prefiks Twoich tabel. Zobaczysz to w adminerze po lewej: każda tabela będzie się zaczynała określonym prefiksem, a po nim pojawi się podkreślnik i później nazwa tabeli.

Kliknij w Adminerze ponownie na zapytanie SQL i tym razem wykonaj poniższe zapytanie:

W miejsce produkcyjnego adresu strony wstaw adres strony, z której skopiowana jest baza (np. https://automatela.pl), a w miejsce „lokalna-kopia.local” adres lokalnej strony jaki Ci przydzielił LocalWP. Nie zapomnij zmienić prefiksu „wp” przed nazwami baz danych jeżeli Twój jest inny.

Po pomyślnej edycji wpisów w bazie musimy zmienić jeszcze jedną rzecz.

Zmiana w wp-config.php

Otwórz plik wp-config.php i poszukaj tam fragmentu $table_prefix = 'wp_’;. Tutaj należy zmienić prefiks tabel „wp” na ten, który masz w bazie przed tabelami. Po zmianie zapisz i zamknij plik.

Teraz zrestartuj swoją stronę: przejdź do LocalWP i kliknij Stop Site, a następnie Start Site. Twoja strona powinna już działać lokalnie. Możesz to sprawdzić klikając View Site.

Dodaj komentarz