Stawiam dolary przeciwko orzechom, że niemal każdy, kto stawiał swoją pierwszą stronę zaciął się już przy wyborze domeny. Niezależnie od tego czy budujemy kurs online, sklepik z rękodziełem czy stronę-wizytówkę naszego stacjonarnego biznesu, staniemy przed podobnym zadaniem: jak wybrać domenę? Pokażę Ci kilka pomysłów jak ten temat można ugryźć i na co uważać przy wyborze domeny.
Czym jest domena?
To jest po prostu adres strony, który widzisz w pasku adresu w przeglądarce. Na przykład moją domeną jest automatela.pl. Domena jest unikalnym adresem internetowym.
Domena to nie wszystko. Potrzebujesz także serwera na Twoją stronę i samej strony. Widziałam niedawno bardzo fajne porównanie, które całkiem przystępnie tłumaczy czym jest domena, serwer i nasza strona. Wyobraź sobie, że masz jakąś działkę z domem. Domenę można porównać do adresu, pod jakim mieszkasz. Serwer, będzie działką, na której dom stoi (czyli miejscem, na którym możemy dom wybudować). Sam dom będzie naszą stroną internetową, czyli np. blogiem na WordPressie.
Imię i nazwisko, nazwa własna czy słowa kluczowe?
Wszystko zależy od tego czym się będziemy zajmować i jakie mamy plany na dalszy rozwój przedsięwzięcia.
Imię i nazwisko
Imię i nazwisko będzie idealną opcją dla kogoś, kto chce budować swój wizerunek profesjonalisty w jakiejś dziedzinie. W związku z tym będzie dobre zarówno dla osób pracujących na etat jak i tych chcących rozwinąć biznes w oparciu o wiedzę w jakimś obszarze. Minus takiego rozwiązania jest taki, że jeżeli zbudujemy na takiej domenie kiedyś jakiś produkt, to raczej nie będzie nam łatwo sprzedać ten biznes albo chociaż wydelegować część zadań eksperckich. Ale można temu zaradzić, o czym powiem trochę później.
Nazwa własna
Nazwa własna może być np.
- jakąś grą słów: np. mailketing.pl czyli kurs z e-mail marketingu, albo mój własny projekt testelka.pl (testowanie oprogramowania + Elka, czyli ja),
- czymś charakterystycznym dla nas i naszego biznesu: np. matkaprawnik.pl specjalizuje się w prawie pracy w szczególności w doradztwie prawnym dla kobiet w ciąży i matek powracających do pracy po urlopie macierzyńskim,
- opisowa: np. droganowoczesnegoarchitekta.pl czyli kurs dla architektów oprogramowania.
Z nazwą własną może być prościej się wymiksować z biznesu (jeżeli będziemy chcieli) albo włączyć do niego kogoś jeszcze. Jednocześnie może to dodać trochę charakteru naszemu projektowi i dodatkowo go jeszcze opisać, żeby po samej domenie mieć jakieś pojęcie co na danej stronie możemy znaleźć.
Minus? Wymyślenie fajnej i chwytliwej nazwy może się okazać trudne.
A może kilka domen?
Można też połączyć pomysły, o których wspomniałam. Czyli możemy mieć jedną główną domenę i satelity. Naszą wyjściową domeną może być np. ta z imieniem i nazwiskiem. Ale poszczególne projekty, np. kursy online możemy realizować na osobnych domenach. Tak na przykład robił Maciej Aniserowicz. Jest devstyle.pl, które było jego programistycznym blogiem i prowadził także podcast o tej nazwie, a kursy które wydaje są na osobnych domenach: kursgita.pl, dbmaster.pl, smarttesting.pl.
Słowa kluczowe? Niekoniecznie
To nie są lata 90 i Google też poszedł do przodu. To, co mamy w domenie nie ma już tak dużego znaczenia dla pozycjonowania naszej strony. Lepiej będzie wymyślić nazwę dla naszej marki i użyć jej w domenie zamiast na siłę wpychać słowa kluczowe i jeszcze je łączyć myślnikiem.
O czym jeszcze warto pamiętać
Zobacz jak Twój potencjalny adres wygląda np. w pasku adresu przeglądarki. Chodzi po prostu o to, czy jest czytelny. Spróbuj go też przeczytać i zobacz, czy łatwo go wymówić.
Na wszelki wypadek sprawdź jakie domeny ma Twoja konkurencja. Chodzi o to, żeby się czymś wyróżnić. Podam Ci kilka przykładów z mojego podwórka. Tworzę kursy online dotyczące testowania oprogramowania. W tej branży zarejestrowane są na przykład takie domeny:
- szkolatestow.online
- szkolatestowania.pl
- szkolatestera.pl
- szkolatestowjednostkowych.pl
- testeroprogramowania.pl
- kurs.testowanie.online
- akademiatestowania.pl
- akademiatestera.pl
Widzisz o co mi chodzi? Niektóre z tych adresów są bardzo do siebie podobne i sama nie kojarzę, który jest czyj mimo, że większość tych projektów i osób z nimi związanych znam. Są natomiast takie, które pamiętam dużo lepiej, np. jaktestowac.pl, wyszkolewas.pl (mimo, że z samej domeny nie wiadomo, że chodzi o testy to się wyróżnia i łatwo mi to zapamiętać) czy nieskromnie mój projekt testelka.pl.
Gdzie kupić domenę
Miejsc do zakupienia domeny jest wiele. Zakładając, że domena, którą chcesz kupić jest dostępna i nikt jej jeszcze nie kupił, zakupu dokonałabym na OVH. Wszystkie dotychczasowe domeny zakupiłam właśnie tam i nie miałam nigdy żadnego problemu z obsługą moich domen.
Niezależnie od tego czy swoją domenę zakupisz przez OVH czy przez innego rejestratora domen zwróć uwagę nie tylko na cenę rejestracji, ale także na cenę odnowienia. Ostatecznie jeżeli wszystko pójdzie dobrze będziesz chcieć odnowić domenę za rok. Ceny odnowienia w kolejnym roku z reguły przewyższają cenę rejestracji, dlatego nie daj się zwieść super atrakcyjnej cenie rejestracji bez sprawdzenia jaką kwotę musisz zapłacić za rok.
Na moment pisania tego tekstu rejestracja domeny z końcówką .pl kosztuje 9,89 zł netto, a
następnie w kolejnym roku będzie to 44,99 zł/rok. Tutaj różnica nie jest jakaś dramatyczna – domeny z końcówką .pl nie są specjalnie drogie. Ale na przykład domena z końcówką .store to na moment pisania tekstu koszt 4,52 zł za rejestrację, a w kolejnym roku jest to już 226,39 zł.
Jak kupić domenę
Jeżeli chcesz kupić domenę na OVH, wystarczy, że przejdziesz tutaj i w pole wyszukiwarki domen wpiszesz tę, którą chcesz kupić. Może się okazać, że wybrana przez Ciebie domena jest zajęta. W takim wypadku musisz zmodyfikować albo nazwę domeny albo jej końcówkę, czyli np. zamiast .pl wybrać .eu. Jeżeli Twój biznes jest kierowany do polskich klientów postaraj się trzymać końcówki .pl. Ludzie mogą nawet z rozpędu wpisywać w pasek adresu nazwę Twojej strony z rozszerzeniem .pl, bo to rozszerzenie jest po prostu oczywiste.
Po wybraniu domeny musisz uzupełnić swoje dane i opłacić rejestrację domeny. Pełny proces zakupu domeny na OVH zobaczysz w poniższym filmie.