Case study: kursy w modelu subskrypcyjnym na testelka.pl

Tą stronę zbudowałam na swoje własne potrzeby i w międzyczasie przeszła wiele zmian. W tym case study będę opisywać stan aktualny na moment pisania tego tekstu (11.08.2020).

Testelka.pl jest platformą do sprzedaży kursów online z obszaru automatyzacji testów oprogramowania. Kursy sprzedawane są głównie w modelu subskrypcyjnym. Każdy aktywny członek ma także dostęp do wewnętrznego sklepu, z którego może pobrać za darmo pliki oraz klucze do oprogramowania.

Członkostwo i subskrypcja

Do członkostwa i subskrypcji użyłam WooCommerce Membership w połączeniu z WooCommerce Subscriptions.

W sprzedaży jest jedno członkostwo, czyli członkostwo dające dostęp do wszystkich kursów. Zostało także kilka osób na członkostwie jedynie na jeden kurs. Takie członkostwo nie jest już dostępne w sprzedaży.

Dostęp można wykupić w modelu miesięcznym i rocznym. W modelu miesięcznym płatność jest możliwa jedynie kartą z automatycznym odnowieniem. W modelu rocznym można zapłacić także szybkim przelewem. Po roku członkostwo nie zostaje automatycznie odnowione.

Metody płatności

Początkowo korzystałam z PayU w połączeniu z wtyczką od WPDesk (tutaj jest link afiliacyjny), jednak ze względu na koszty stałe w postaci opłaty za płatności abonamentowe na rzecz PayU (wtedy 50 zł/msc), przestarzały interfejs PayU jak i ciężki support w PayU plus odbijanie piłeczki pomiędzy PayU i WPDesk, gdy coś nie działało, zdecydowałam się przerzucić na Stripe, gdy tylko Stripe wszedł do Polski.

Wtyczka do płatności w Stripe w WooCommerce jest darmowa i jest dewelopowana właśnie przez zespół WooCommerce przez co świetnie się integruje. Umożliwia także podpięcie nowej karty przez użytkowników (np. gdy poprzednią zgubią), bez konieczności anulowania dotychczasowej subskrypcji. Na moment kiedy przepinałam się na Stripe (marzec 2020) wtyczka od WPDesk jeszcze tego nie miała.

W ramach Stripe skonfigurowałam płatności kartą jak i płatności poprzez Przelewy24.

Treści wideo

Treści wideo hostowane są na Vimeo (z tym linkiem masz 25% zniżki na roczną subskrypcję), które umożliwia osadzanie treści jedynie w tej domenie, w której chcemy. Niemożliwe jest zatem zobaczenie filmu poza testelka.pl

Treści darmowe udostępniane są na YouTube i osadzane na stronie.

Zarówno filmy z Vimeo jak i te z YouTube osadzane są na stronie za pomocą shortcode’a.

Ograniczenia dostępu dla członków

Na testelka.pl zaimplementowane zostały różne ograniczenia dostępu. Co do zasady strony z lekcjami nie są zablokowane ale zablokowane są główne treści, tj. film z lekcją, możliwość dodawania komentarzy oraz część tekstu np. polecenia do zadań oraz kod użyty w lekcji. Na miejsce właściwego filmu wstawiana jest wtedy zaślepka.

Na miejsce odpowiednio oznaczonych treści tekstowych i sekcji komentarzy wstawiana jest informacja, że ta treść wymaga członkostwa.

Na testelka.pl dostępny jest także sklep dla członków, gdzie za darmo mogą pobrać różne materiały dodatkowe. Tutaj jest ustawione przekierowanie na stronę główną, tak by niezalogowani nie mogli przejść do sklepu. Dodatkowo na każdy produkt ustawione jest ograniczenie, że mogą go „kupić” jedynie aktywni członkowie.

Dodatkowo zostało dodane ograniczenie na produkt, w którym można dostać licencje na produkt zewnętrznego dostawcy. W ten sposób każdy użytkownik może dostać tylko licencję.

Zarządzanie licencjami odbywa się poprzez dodatkową płatną wtyczkę.

Pozostałe funkcjonalności

  • Regulamin oraz polityka prywatności zostały stworzone przez Prakreacja.
  • W ramach tej strony podpięty został piksel Facebooka oraz kod śledzący Google Analytics.
  • Strona jest zintegrowana z systemem mailingowym ActiveCampaign i zostały stworzone formularze do zapisu na listę.
  • Na stronie zaimplementowany został formularz kontaktowy.
  • Faktury wystawiane są automatycznie w wersji dwujęzykowej ze względu na miejsce prowadzenie działalności (Hiszpania).
  • Wszystkie zamówienia można sobie wyeksportować np. pod koniec miesiąca do pliku *.xlsx.
  • Sklep jest przystowany do transakcji wewnątrzwspólnotowych w oparciu o europejski numer VAT, który jest walidowany w trakcie zakupu.
  • W przypadku nieudanej płatności cyklicznej klient otrzymuje emaila, a płatność jest po kilku dniach ponawiana.

Dodaj komentarz