Pomysły na lead magnet (oraz które zadziałały u mnie)

Na mój newsletter zapisuje się ZA DUŻO osób.

Nie powiedział nikt nigdy 😅

Dlatego dzisiaj pokażę Ci co możesz zrobić, żeby jeszcze bardziej zachęcić do zapisów do Twojej listy mailowej.

Twój newsletter sam w sobie powinien być powodem do zapisu. Ale niektórzy potrzebują dodatkowego bodźca.

I do tego służy lead magnet.

Lead magnet to coś, co dajemy w zamian za zapis na newsletter.

Za chwilę pokażę Ci:

  • co sprawdzić przed stworzeniem lead magnetu,
  • 12 pomysłów na lead magnet,
  • led magnety, które sama wypróbowałam (i który zadziałał najlepiej).

Wskakuj na pokład i lecimy ⛵️.

Nie nadajesz się do pracy na etacie?

Zapisz się do Sololettera – newslettera, w którym pokażę Ci jak stworzyć jednoosobowy biznes wspierający Twój styl życia.

I jak się nie zajechać przy okazji 🫠

    Podstawowe informacje dotyczące ochrony danych

    Co musisz sprawdzić przed stworzeniem lead magnetu

    Nie chcesz się narobić, żeby odkryć, że Twój lead magnet nie jest nikomu potrzebny.

    Dlatego najpierw musisz sprawdzić, jakie problemy mają ludzie w branży, w której działasz. A potem wybrać taki problem, który:

    • ma stosunkowo dużo ludzi,
    • który możesz rozwiązać jakimś niedużym lead magnetem.

    Jak to zrobić? Najlepiej zapytać.

    Jeżeli masz już swoją społeczność, to ich po prostu zapytaj.

    Jeżeli nie masz, to znajdź kilka osób, które są Twoimi potencjalnymi subskrybentami i ich podpytaj. To mogą być znajomi znajomych, albo Twoi znajomi, na przykład z pracy.

    Możesz też przejrzeć społeczności skupione wokół jakiegoś tematu i zobaczyć jakie pytania padają najczęściej.

    Warto też przejrzeć komentarze do materiałów innych twórców. Dużo można się dowiedzieć z komentarzy pod filmami na YouTube.

    Gdy już będziesz mieć z grubsza pomysł jaki problem chcesz rozwiązać, czas zastanowić się nad formą.

    Pomysły na lead magnet

    Lead magnety mogą mieć bardzo różną formę i za chwilę pokażę Ci 12 przykładów.

    To nie jest lista kompletna, bo takiej się nie da stworzyć. Może w Twojej branży lepiej się sprawdzi coś, czego tutaj nie ma. Potraktuj poniższe pomysły na lead magnet jako inspirację.

    No to jazda 💨

    Ebook 📘

    Mam takie miejsce na dysku, gdzie mam mnóstwo ebooków.

    To miejsce to domyślny folder pobierania przeglądarki. A większości tych ebooków nie przeczytałam 🫠

    To nie znaczy, że nikt nie czyta ebooków. Ale mam wrażenie, że PDF to trochę toporna forma.

    PDFy są idealne do druku. Ale do czytania na czytniku czy na laptopie są lepsze formaty (chociaż trudniejsze w przygotowaniu).

    Ebook ma natomiast jedną dużą zaletę. Jeżeli masz już mnóstwo treści pisanych, to stosunkowo łatwo będzie Ci z tego zrobić jakiegoś ebooka.

    Z narzędzi na początek wystarczy Ci tylko Google Docs. Po skończeniu pracy zapisujesz plik na dysku jako PDF. I tyle.

    Jeżeli stworzenie ebooka rzeczywiście nie zajmie Ci za dużo czasu, to warto go przetestować i zobaczyć jak działa u Ciebie.

    Mniejsze dokumenty 📑

    Małe dokumenty to na przykład ściągi, checklisty czy jakieś procedury. I to akurat się świetnie nadaje do formatu PDF.

    Takie ściągi na przykład często wygodnie mieć wydrukowane i zawsze pod ręką.

    Kurs mailowy 📬

    Kurs mailowy to po prostu sekwencja maili edukacyjnych, które wysyłasz np. codziennie przez 5 dni.

    Możesz coś takiego zrobić zamiast ebooka. Zaleta jest taka, że dawkujesz ludziom wiedzę w mniejszych porcjach, dzięki czemu łatwiej ją przetrawić niż ebooka.

    Jednocześnie pracujesz też nad statystykami Twojego newslettera, czyli otwieralnością i klikalnością.

    Do kursu mailowego wystarczy Ci Twój obecny system mailowy pod warunkiem, że możesz w nim ustawić sekwencje albo inną formę automatyzacji maili.

    Takie coś ma ConvertKit w planie „Creator”.

    Jeżeli chcesz zobaczyć do czego jeszcze przydają się sekwencje, to piszę o tym tutaj.

    Webinar 🍿

    Wiem co sobie teraz myślisz.

    „Pani, daj mi spokój z tymi webinarami. Webinary już mi wychodzą z lodówki.”

    A wiesz czemu? Bo czy nam się to podoba czy nie, one wciąż super działają.

    Webinary dzielimy na te, które dzieją się na żywo i na te, które są wcześniej nagrane (evergreen).

    Webinar ma tę zaletę, że można go przerobić na inne treści:

    • dokument z podsumowaniem webinaru,
    • krótsze formy wideo na media społecznościowe z fragmentami webinaru,
    • seria maili poruszająca tematy z webinaru.

    itd.

    Do pierwszych webinarów wystarczy Ci YouTube. Po prostu ustaw transmisję lub gotowe nagranie na takie, do którego dostęp mają jedynie osoby z linkiem.

    A link podeślesz tym, którzy zapiszą się na Twój newsletter.

    Przykład webinaru na testelka.pl
    Źródło: testelka.pl

    Wyzwanie 🤨

    Wyzwanie to sekwencja maili, w której każdego dnia jest takieś zadanie do wykonania.

    Technicznie to jest podobne do kursu mailowego. Różnica jest tylko w celu.

    W kursie edukujemy, a w wyzwaniu motywujemy do działania.

    Przykład wyzwań na testelka.pl
    Źródło: testelka.pl

    Quiz 🍻

    Nawet przy użyciu darmowych narzędzi możesz zbudować quiz, który rzeczywiście rozwiąże jakiś problem Twojej społeczności lub potencjalnych klientów.

    A nie „jakim typem chleba jesteś” 😀

    Taka forma się przyda, gdy Twoi potencjalni klienci mają problem z jakimś wyborem albo decyzją. Wtedy tworzysz quiz, który pomoże im wybrać.

    Przykład: quiz, który pomógłby wybrać którego języka programowania się uczyć.

    Przykład quizu ze strony www.bestprogramminglanguagefor.me
    Źródło: www.bestprogramminglanguagefor.me

    Narzędzie ⚒️

    Pierwsze co mi przychodzi do głow w kontekście narzędzi, to kalkulatory finansowe.

    Marcin Iwuć ma na przykład kalkulator obligacji skarbowych indeksowanych inflacją.

    Brzmi groźnie, wiem.

    Jego kalkulator jest dostępny bez zapisu na listę, ale podaję to jako przykład, że narzędzie może być bardzo proste i zrobione w Excelu.

    Kalkulator obligacji od Marcina Iwucia
    Źródło: marciniwuc.com

    Darmowa próbka czegoś 🎁

    Czyli na przykład darmowa próbka Twojego kursu w postaci kilku lekcji.

    Bezpłatna konsultacja 💬

    Możesz tego spróbować, ale zanim to zrobisz zastanów się czy to w Twoim przypadku ma sens. Super to wytłumaczył Szymon Negacz w tym filmie.

    Z rzeczy trudnych 👩🏻‍🚀

    Dla porządku podrzucę jeszcze kilka opcji, za które sama bym się nie brała.

    Czemu? Bo są trudne i niekoniecznie mają sens w moim jednoosobowym biznesie.

    Pierwszym trudnym pomysłem jest konferencja online. Może świetnie zadziałać, bo jeżeli dobrze dobierzesz prelegentów, to jest szansa, że podzielicie się zasięgiem.

    Kolejny pomysł to raporty i badania. Są takie branże, gdzie jest na to duże wzięcie. Zwłaszcza na profesjonalnie przygotowane raporty lub badania, na podstawie których można wyciągać wnioski albo podejmować decyzje.

    Ostatnią opcją jest zamknięta społeczność, do której dostęp mają tylko osoby zapisane na newsletter.

    Z tą opcją problem jest taki, że społeczność to nie tylko założenie grupy na Facebooku. Tę grupę trzeba potem prowadzić i aktywizować.

    Pomysły na lead magnet, których sama używałam

    Sama do tej pory próbowałam:

    • ebooków,
    • małych ściąg w PDFie,
    • webinarów na żywo,
    • webinarów wcześniej nagranych (evergreen),
    • wyzwań.

    Z tych wszystkich opcji najlepiej zadziałały webinary na żywo. Nie mam dużej społeczności, bo i produkt jest raczej niszowy, ale na spotkanie LIVE potrafiło się zapisać nawet… 800 osób.

    Dobrze mi też zadziałało 5-dniowe wyzwanie.

    Ale pamiętaj, żeby przetestować różne formaty u siebie. To co u mnie fajnie hula, niekoniecznie musi się sprawdzić w przypadku Twojej grupy docelowej. Albo Twojego charakteru 🙂

    Podsumowanie

    Z dzisiejszego artykułu wiesz, że lead magnet może Ci pomóc budować Twoją listę mailową. Wiesz także:

    • co musisz zrobić przed stworzeniem lead magnetu,
    • co może być lead magnetem,
    • jakie lead magnety zadziałały u mnie.

    Wpadły Ci do głowy jakieś pomysły na lead magnet, które mogą zadziałać u Ciebie? Daj znać co to jest 💌

    Biznes bez pracowników ⛵️

    Zapisz się do Sololettera – newslettera, w którym pokażę Ci jak stworzyć jednoosobowy biznes wspierający Twój styl życia.

    I jak się nie zajechać przy okazji 🫠

      Podstawowe informacje dotyczące ochrony danych

      Dodaj komentarz