Case study: sprzedaż karnetów na unityjiujitsu.pl

Ta strona nie jest dla mnie typowym projektem, bo nie mamy tutaj kursu online, ale mamy natomiast sprzedaż karnetów, czyli produktu niefizycznego, w modelu subskrypcyjnym i klasycznym.

Projektem tym zajęłam się po pierwsze z ciekawości jak to wyjdzie, ale również dlatego, sama trenuję brazyliskie jiu jitsu, a ta akademia jest mi szczególnie bliska, bo otworzyli ją goście, którzy mnie trenowali. Ponadto, tworzyłam już dla Krzyśka Akademię BJJ Online i dobrze nam się współpracowało.

Dwa języki

Na grafikach w tym case study zobaczysz, że większość informacji podana jest od razu w dwóch językach, bez przełączania języka. Takie rozwiązanie było podyktowane dostępnym budżetem – taniej i prościej było zrobić to tak jak jest teraz niż tworzyć pełnoprawny sklep w dwóch osobnych wersjach językowych. Język angielski i wszystkie zgody i regulaminy po angielsku musiały się pojawić ze względu na to, że Unit Jiu Jitsu jest miejscem odwiedzanym przez ludzi z różnych części świata w tym niektórzy z nich trenują tam na stałe.

Rodzaje karnetów

Początkowo w planie było dużo więcej kombinacji karnetów, ale przekonałam Krzyśka, że to nie tyle mi komplikuje pracę, co potencjalnym klientom wybór. A raczej zależy nam, żeby ułatwić im wybór i żeby nie porzucili zakupu. Dodatkowo Krzyśkowi bardzo zależało, żeby ograniczyć wycieczki na recepcję, a potencjalne pytania pewnie by takie wycieczki wymuszały.

Na początku naliczyłam prawie 20 kombinacji, ale zeszliśmy do kilku rodzajów karnetu z opcjami.

Gdyby pogrupować te karnety, to można wyróżnić:

  • karnety płatne jednorazowo miesięczne,
  • karnety odnawialne miesięczne (czyli oparte o płatność cykliczną),
  • pierwsze darmowe wejście.

Wszystkie te karnety mają wersję dla dzieci oraz dla dorosłych, które różnią się cenami: te dla dzieci są tańsze. Dodatkowo mamy możliwość wyboru czy jesteśmy zainteresowani karnetem open czy na określoną ilość wejść.

Karnety płatne jednorazowo mogą być opłacone zarówno kartą jak i szybkim przelewem. Karnety cykliczne z kolei opłacane są kartą, która jest podpięta do konta danego użytkownika i określona kwota jest pobierana z konta po miesiącu. Karnety cykliczne są też tańsze od karnetów płatnych jednorazowo.

Dodatkowo dodałam do sklepu do listy produktów link do zapytania o zniżki rodzinne, które są ustalane indywidualnie na podstawie informacji o tym ile dzieci i ilu dorosłych chciało by karnet w ramach karnetu rodzinnego oraz jaką ilość wejść w miesiącu chcą wybrać.

Płatności i odebranie karnetu

Płatności zostały obsłużone za pomocą Stripe, zarówno płatności kartą jak i szybkie przelewy (Przelewy24).

Do strony zamówienia dodane zostały dodatkowe checkboxy dotyczące oświadczenia o stanie zdrowia oraz zgodę na wykorzystywanie wizerunku w związku z nagrywaniem filmów i robieniem zdjęć z treningów na macie. Checkboxy te zmieniają się w zależności od tego czy kupujemy karnet dla dorosłych czy dla dzieci.

Po opłaconym zamówieniu trzeba podejść na recepcję i odebrać swój karnet na podstawie jakiegoś dokumentu potwierdzającego tożsamość. Co prawda nie wyeliminowaliśmy w ten sposób interakcji z recepcją ale zdecydowanie skróciliśmy czas, jaki trzeba na recepcji spędzić. Recepcja jest tam bardzo wąskim gardłem. Wyeliminowaliśmy w dużej mierze poniższe punkty styku z recepcją:

  • tłumaczenie jaki karnet chcemy zamówić,
  • pytania o karnety i dostępne opcje i ewentualne zniżki, o których osoby na recepcji i tak do końca nie miały prawa wiedzieć, bo one zależą od wielu czynników i trenerzy z Unity Jiu Jitsu wolą to ogarniać sami ale nie w trakcie treningu tylko właśnie np. przez internet,
  • płatności gotówką, które mogą być problematyczne, gdy klient nie ma wyliczonej kwoty,
  • płatności kartą, w ten sposób nie było konieczności zamawiania terminala i ponoszenia dodatkowych kosztów.

Teraz przychodzi się po odebranie karnetu, a przy każdej kolejnej wizycie okazuje się go na recepcji.

Zapisywanie zamówień w Google Sheets

Ciekawym, bo pierwszym takim dla mnie, zadaniem było przekazywanie informacji o dokonanych zamówieniach osobom pracującym na recepcji. Chodzi o to, że klub nie ma własnej recepcji, a recepcję współdzieloną z innym klubem sportowym. Karnety w dalszym ciągu muszą być wydawane w formie fizycznej po opłaceniu zamówienia. Trzeba było więc wymyślić w jaki sposób dać dostęp do zamówień osobom pracującym na recepcji, żeby na podstawie tego mogły wystawiać odpowiednie karnetu.

Pomysłem Krzyśka było nadanie odpowiednich dostępów do WordPressa pracownikom recepcji. Widziałam co najmniej dwa problemy w tym rozwiązaniu. Po pierwsze interfejs WordPressa oraz WooCoommerce’a wcale nie są takie proste jak nam się może wydawać. Po drugie, trzeba by naprawdę srogo pogrzebać w ustawieniach, żeby ustawić takie dostępy, żeby nic tam nie można było zepsuć, a moglibyśmy o czymś zapomnieć. Nie czułam się zbyt komfortowo z tym pomysłem.

Wymyśliłam natomiast, że najprościej by było aktualizować jakiś arkusz z zamówieniami i tylko do niego dać dostęp na recepcji. Na arkuszach każdy kiedyś działał chociaż przez chwilę w swoim życiu, jeżeli nie na Google Sheet to przynajmniej na Excelu. Udało mi się to pospinać tak, że po prostu przy każdym nowym zamówieniu w arkuszu ląduje jego status, imię i nazwisko klienta, jego email, rodzaj karnetu jaki kupił i uwagi do zamówienia. Arkusz odświeża się co kilka minut, więc dane w arkuszu mają nieduże opóźnienie względem stanu faktycznego, a dodatkowo to rozwiązanie nie wymagało poniesienia dodatkowych kosztów np. na jakieś wtyczki.

Ale na wszelki wypadek i tak stworzyliśmy dwa takie arkusze, żeby w przypadku, gdy ktoś coś niechcący nadpisze albo skasuje, mieć jeszcze ten drugi.

Pozostałe funkcjonalności

Do strony został podpięty formularz umożliwiający zapis na listę mailngową (MailerLite). Strona ma także zaimplementowane rozwiązanie do generowania kuponów zniżkowych.

Dodaj komentarz