Na grupach WordPressowych coraz częściej ludziska pytają o wtyczki do płatności subskrypcyjnych. Nic dziwnego, ten model robi się coraz popularniejszy, a usystematyzowanej wiedzy jak sobie coś takiego pokleić nie ma wcale tak wiele. Jeżeli dołożymy do tego specyfikę polskiego rynku, czyli np. integrację z polskimi systemami płatności, to możliwe, że nie znajdziemy żadnego materiału na ten temat (ja nie znalazłam). Dlatego w tym wpisie przedstawię Ci krótko trzy wtyczki do WordPressa do płatności subskrypcyjnych, z którymi miałam kontakt. Wszystkie obsłużą płatności cykliczne niezależnie od tego co chcemy sprzedawać. Dodatkowo podrzucę kilka dodatkowych informacji dotyczących tego jak współpracują z infoproduktami, czyli wiedzą sprzedawaną w formie cyfrowej.
Zacznij od tego: na co TRZEBA zwrócić uwagę
Integracje z bramkami płatności
Płatności w modelu subskrypcyjnym mogą być realizowane przy użyciu poniższych wtyczek na dwa sposoby: automatycznie i manualnie.
Płatność automatyczna jest zapewne tym, co pierwsze przychodzi Ci do głowy myśląc o subskrypcji. Klient przy dołączaniu do subskrypcji podaje numer karty debetowej lub kredytowej i płatność jest pobierana z jego karty automatycznie na przykład co miesiąc. Zapewnia to ciągłość świadczonej usługi. Jeżeli klient chce zrezygnować z subskrypcji, musi to zrobić ze swojego panelu przed ponownym pobraniem kwoty z jego karty. Po tej akcji jego subskrypcja wygaśnie w ostatnim dniu ważności ostatniej płatności.
Płatność manualna zakłada na przykład comiesięczną akcję użytkownika. Płatność nie jest pobierana automatycznie z karty. Użytkownik musi subskrypcję odnawiać samodzielnie, albo jego subskrypcja wygaśnie. Może to robić już nie tylko kartą ale też na przykład przelewem albo inną metodą, którą dana bramka płatności oferuje.
Jeżeli decydujesz się na model subskrypcyjny, to prawie na pewno zależy Ci na ciągłości i automatyzacji całego procesu, a więc prawdopodobnie będziesz chciał lub chciała, by płatności były pobierane z karty automatycznie.
Każda poniższa wtyczka działa w integracji z Woocommerce (oprócz Paid Membership Pro, która potrafi działać także bez Woocommerce). To oznacza, że możesz użyć dowolnej bramki płatności (a właściwie wtyczki do tej bramki) integrującej się z Woocommerce i zadziała ona także z subskrycjami, ale tylko dwie znane mi wtyczki zadziałają z płatnościami automatycznymi.
Pierwszą z nich jest oficjalnie rekomendowana i wspierana przez Woocommerce wtyczka Stripe. Wtyczka ta działa z bramką płatności Stripe. Stripe działa w Polsce od 2019 roku, ale powstało w 2011 roku i przez te lata funkcjonowało na innych rynkach. Stripe oprócz płatności kartą na pozwala także na płatności poprzez Przelewy24. Weryfikacja konta w Stripe odbywa się całkowicie online i powinna zająć nie więcej niż kilka godzin (jeżeli dostarczymy wszystkie wymagane dokumenty).
Alternatywą dla Stripe jest wtyczka PayU od WPDesk (link polecający). Jej używałam jako pierwszej zanim Stripe był dostępny w Polsce. Wtyczka i wsparcie kosztuje 149 zł za jedną stronę. Dużą zaletą są niskie prowizje. Gdy wykupimy wtyczkę od WPDesk, dostaniemy specjalną ofertę z niższymi prowizjami. Ta wtyczka ma jednak jedną wadę (a raczej miała, kiedy z niej korzystałam). Klienci nie mogli sami zmienić numeru karty, gdy np. ta której używali do subskrypcji została skradziona albo straciła ważność. Inna wada tego rozwiązania to fakt, że żeby móc obsługiwać płatności cykliczne, musimy podpisać odrębną umowę z PayU na takie właśnie usługi. Włączenie i korzystanie z tej usługi też nie jest darmowe. Gdy korzystałam z PayU obowiązywała stała opłata 50 zł miesięcznie za samą możliwość obsługi automatycznych płatności cyklicznych.
Obie wtyczki działały prawidłowo. Zdecydowałam się na Stripe głównie ze względu na brak kosztów stałych (50 zł miesięcznie w PayU) oraz fakt, że moi klienci nie mogli zmieniać samodzielnie karty podpiętej do subskrypcji. Potem przeniosłam się z moją działalnością do Hiszpanii i wtedy Stripe ułatwił mi mnóstwo rzeczy, np. przyjmowanie płatności w polskim złotym ale automatycznie rozliczenie wszystkiego w euro (ułatwia to pracę moim księgowym). Można też rozliczać i przyjmować płatności w polskim złotym, sami wybieramy walutę naszego konta.
Od niedawna jest dostępna trzecia opcja, także od WPDesk, a jest nią wtyczka do Przelewy24,(link polecający) która teraz już także wspiera płatności cykliczne. Tej wtyczki jednak nie testowałam więc nic o niej nie umiem powiedzieć.
Integracje z systemami księgowymi
Tutaj jest trochę prościej. Dla większości popularnych systemów księgowych istnieją wtyczki integrujące dany system z Woocommerce. Jeżeli więc Twoja wtyczka do subskrypcji integruje się z Woocommerce to jesteś w domu. Przykładowo WPDesk w swojej ofercie ma wtyczki do następujących systemów (linki polecające): Fakturownia, wFirma, iFirma, inFakt.
Jeżeli nie musisz się integrować z już istniejącym systemem, możesz też przyjrzeć się wtyczkom, które po prostu wygenerują elegancką fakturę do każdego zakupu z Woocommerce. Mój księgowy przyjmuje ode mnie po prostu plik Excel ze wszystkimi fakturami, ale nie muszę tych faktur wprowadzać do żadnego systemu (na szczęście). To mi daje właściwie nieograniczony wybór jeżeli chodzi o rozwiązania do fakturowania, jakich mogę użyć. Zdecydowałam się na rozwiązanie od WPOvernight, które ma naprawdę duże możliwości dostosowania tego jak działają, wyglądają i generują się faktury bez umiejętności programowania. Mnóstwo rzeczy można sobie zwyczajnie wyklikać. Sama wtyczka do faktur kosztuje 59 dolarów rocznie ale jeżeli kupimy je w zestawie z szablonami zapłacimy za to 79 dolarów rocznie zyskując możliwości dostosowania faktur, o których już wspomniałam. A księgowemu można podrzucić plik Excel wygenerowany przez darmową wtyczkę Advanced Order Export For WooCommerce.
WooCommerce Subscriptions
To pierwsza wtyczka, której zaczęłam używać. Do jej działania potrzebujemy także WooCommerce. O ile WooCommerce jest darmowe, o tyle za WoooCmmerce Subscriptions (link polecający) musimy zapłacić 199 dolarów rocznie. W tej cenie dostajemy możliwość użycia wtyczki na jednej stronie, wsparcie oraz aktualizacje.
Za pomocą tej wtyczki możesz między innymi:
- pobierać płatności cyklicznie i automatycznie na podstawie danych z karty,
- umożliwić ręczne odnowienie subskrypcji (np. przelewem),
- ustalić wybrany okres subskrypcji w oparciu o liczbę dni, tygodni, miesięcy lub lat,
- zaoferować użytkownikom darmowy trial, ale pobrać od razu dane karty do automatycznej płatności,
- dodać wpisowe jako dodatkową opłatę (pobieraną jednorazową opłatę w momencie dołączenia do subskrypcji),
- zsynchronizować płatności, żeby były pobierane określonego dnia tygodnia, np. w każdy czwartek,
- tworzyć kupony zniżkowe, które zadziałają z każdą kolejną płatnością cykliczną albo np. kupony obniżające wpisowe,
- wysyłać użytkownikom oraz adminom emaile po określonych zdarzeniach,
- obsłużyć bardziej skomplikowane subskrypcje z wariantami, np. umożliwić wybór okresu subskrypcji,
- zarządzać poszczególnymi subskrypcjami (np. je zawieszać albo anulować; użytkownicy również mają panel do zarządzania własną subskrypcją).
Jeżeli chcesz nie tylko pobierać opłaty, ale też na tej podstawie przydzielać dostęp do jakichś treści, polecam połączyć to z wtyczką WooCommerce Memberships. Świetnie się razem integrują. Takiego zestawu, czyli WooCommerce Subscriptions i WooCommerce Memberships używam już ponad dwa lata i działa.
YITH WooCommerce Subscription
Wtyczka od YITH może być tańszą alternatywą dla wcześniej opisanego WooCommerce Subscriptions, bowiem YITH WooCommerce Subscriptions (link polecający) kosztuje 149,99 euro za rok. Od razu chcę zastrzec, że z tą wtyczką mam najmniej do czynienia z trzech, o których tutaj piszę.
Za pomocą tej wtyczki możesz zrobić wszystkie rzeczy, o których wspomniałam przy WooCommerce Subscriptions. Jeżeli chcesz to połączyć z udostępnianiem jakichś treści dla aktywnych subskrybentów to YITH ma też plugin do zarządzania członkostwami: YITH WooCommerce Membership (link polecający). Jest natomiast jeden powód, dla którego nie zdecydowałam się na YITH WooCommerce Subscription w połączeniu z YITH WooCommerce Memebership: ta druga nie współpracuje z niestandardowym typem posta, a takimi postami są lekcje w moich kursach.
Paid Membership Pro
To jest chyba moje ulubione odkrycie ostatniego roku i chętnie bym się na nie przepięła, gdyby się to nie wiązało z koniecznością zakończenia już aktywnych subskrypcji i poproszenia klientów o ponownie dołączenie (w zasadzie przepięcie się na dowolne inne rozwiązanie będzie tego wymagało).
Po pierwsze to PMP (Paid Membership Pro – link polecający) różni się od poprzednich rozwiązań tym, że po pierwsze potrafi działać bez WooCommerce, a po drugie pozwala na przydzielanie dostępów użytkownikom bez dodatkowych rozszerzeń. Czyli działa trochę tak, jak w poprzednich dwóch rozwiązaniach działał zestaw wtyczki do subskrypcji i wtyczki do członkostw. Tutaj wszystko masz od razu. I to za darmo, bo już darmowa wersja tej wtyczki pozwala na postawienie w pełni funkcjonalnej platformy pobierającej opłaty od użytkowników.
Ponieważ potrafi działać bez WooCommerce jest rozwiązaniem dużo lżejszym. WooCommerce to jednak mały kombajn, więc jeżeli możemy się obejść bez niego, to lepiej się zadowolić samym PMP.
Jeżeli zdecydujemy się postawić swoją platformę korzystając z PMP bez integracji z WooCommerce musimy się liczyć z pewnymi ograniczeniami:
- jedyną dostępną w Polsce bramką płatności będzie Stripe (ewentualnie PayPal),
- brak integracji z polskimi systemami księgowymi,
- jeżeli sprzedajemy za granicę problemem może być, fakt że PMP nie bierze pod uwagę VAT (ale w płatnej wersji jest to już dostępne i nawet weryfikuje VAT EU i na tej podstawie odpowiednio zlicza VAT co teraz i tak muszę robić osobną wtyczką do WooCommerce).
Jeżeli natomiast chcesz się zintegrować z WooCommerce wtedy żadne z tych ograniczeń Cię nie dotyczą ale i tak będziesz potrzebować WooCommerce Subscriptions co sprawia, że korzystanie z PMP do sprzedaży subskrypcyjnej przez WooCommerce nie ma sensu .
Komu bym poleciła „goły” Paid Membership Pro bez WooCommerce? Każdemu, kto nie potrzebuje integracji z polskim systemem księgowym (bo ogarnia to osobno albo manualnie). Jeżeli sprzedajesz głównie klientom fizycznym (nie firmom), którym nie wystawiasz faktur, to rekomendowałabym Ci właśnie PMP bez WooCommerce.
Jeżeli chodzi o same płatności subskrypcyjne, to za pomocą darmowej wersji tej wtyczki możesz między innymi:
- pobierać płatności cyklicznie i automatycznie na podstawie danych z karty,
- ustalić wybrany okres subskrypcji w oparciu o liczbę dni, tygodni, miesięcy lub lat,
- zaoferować użytkownikom darmowy trial,
- dodać wpisowe jako dodatkową opłatę (pobieraną jednorazową opłatę w momencie dołączenia do subskrypcji),
- tworzyć kupony zniżkowe, które zadziałają z każdą kolejną płatnością cykliczną albo np. kupony obniżające wpisowe,
- wysyłać użytkownikom oraz adminom emaile po określonych zdarzeniach (jednak ich ustawienia są bardzo ubogie),
- zarządzać poszczególnymi subskrypcjami (np. je zawieszać albo anulować; użytkownicy również mają panel do zarządzania własną subskrypcją),
- za pomocą Zapiera zintegrować się z innymi narzędziami.
Brakuje tutaj obsłużenia subskrypcji z wariantami (czyli np. możliwość wyboru długości trwania subskrypcji). Ale to można obsłużyć tworząc po prostu więcej dostępnych członkostw i każdemu ustawić płatności subskrypcyjne o innym czasie trwania.
Płatna wersja wtyczki (297 dolarów rocznie ale mają promocje kilka razy do roku) pozwala na używanie jej i wsparcie na 5 stronach. Dodatkowo dostajemy dostęp do wtyczek, za pomocą których możemy dodać mnóstwo nowych funkcjonalności.
Na podsumowanie
Już po opisach wtyczek możesz zauważyć, że skłaniam się ku Paid Membership Pro. Podoba mi się, że z darmową wersją można wiele zrobić. Jeżeli nam czegoś braknie można przejść na płatną, żeby zyskać dostęp do dodatkowych funkcjonalności. PMP ma pewne ograniczenia, o których już wspomniałam, ale jeżeli te kwestie Cię nie dotyczą, szła bym właśnie w to.
Jeżeli natomiast interesuje Cię coś, co będzie Ci łatwo rozszerzać i integrować z innymi narzędziami to najlepszym wyborem będzie coś oparte na WooCommerce. Tutaj wybrałabym WooCommerce Subscriptions, zwłaszcza jeżeli chcesz później na podstawie płatności dawać dostęp do jakichś treści, tym bardziej jeżeli będą one niestandardowym typem posta.
Jeżeli natomiast nie zależy Ci na obsłudze dostępów do niestandardowych typów postów spróbowałabym rozwiązania on YITH.
Pamiętaj jednak, żeby zawsze wcześniej sprawdzić czy dana wtyczka na pewno spełnia Twoje oczekiwania i ma kluczowe funkcjonalności. Każda z wymienionych wtyczek może zostać zwrócona (we wszystkich przypadkach znalazłam informację o możliwości zwrotu). Sprawdź przed zakupem na jakich zasadach.